lørdag 12. august 2017

Safting

Denne uken har jeg plukket masse ulike typer bær for å lage saft som vi kan ha utover høsten,samt gi bort i julegaver til besteforeldre og oldeforeldre. Det ble vel plukket tilsammen 20 l bær,og jeg har fortsatt litt igjen som jeg skal bruke til noe annet. Kanskje plukker jeg mer rips til safting,men i denne omgang ble det slik. Jeg laget to typer saft, en med bringebær,rips og solbær samt en med bringebær,rips,solbær og blåbær. Det går veldig fort når man har saftkoker som man bare hiver bær og sukker oppi også kommer det ferdig saft ut som man tapper på flasker. Genialt. Resultatet blir vel rundt  12-13 liter saft. Noe er allerede gitt bort,men jeg har mer enn nok igjen.

 Saftkokeren etter min mormor

 Første tapping - rips,solbær og bringebær

 All saften tilslutt..



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad om du legger igjen noen ord om hva du synes om innelegget og bloggen.